JAK CHRÁNIT SVOJE PENÍZE NA INTERNETU

V tomto článku se dozvíte, jak se v online prostoru bezpečně chovat ke svým financím, jaké hrozby na vás nejčastěji číhají a jak těmto nástrahám efektivně čelit.

Nejslabší článek celého systému jste vy

Banky mohou investovat stovky milionů korun do ochrany a zabezpečení svého systému, pokud se ale nebudete chovat obezřetně vy, nic vás neochrání.

Tak, jako byste nikomu cizímu nedali své klíče od bytu nebo občanku, chovejte se stejně ke svým přístupovým údajům do internetového bankovnictví a zařízením, která používáte. 

Když budete dodržovat toto desatero obezřetného chování, výrazně snížíte pravděpodobnost toho, že se vám někdo do bankovnictví nabourá.

Desatero bezpečného chování

  1. Používejte bezpečný počítač – Do svého bankovnictví se VŽDY přihlašujte pouze z vašeho zařízení. Nepřihlašujte se na veřejných PC nebo v internetových kavárnách.
  2. Chraňte si své přihlašovací údaje – Přístupové údaje do vašeho bankovnictví si nezapisujte do svých diářů nebo notesů. Pokud si je někam potřebujete zaznamenat, zašifrujte je.
  3. Vytvořte si bezpečné heslo – Vytvořte si co nejbezpečnější heslo, které nikam jinam než do bankovnictví nepoužijete.
  4. Mobil mějte vždy pod kontrolou – Mobilní telefon bývá nejčastějším zařízením, které se používá pro autorizaci při přihlašování do internetového bankovnictví. Nejbezpečnější metodou, kterou banky využívají, je autorizace ve speciální mobilní aplikaci. Častou formou je také potvrzení přes SMS. Proto mějte telefon vždy zabezpečený, a pokud byste jej ztratili, ihned to hlaste bance.
  5. Maximalizujte bezpečnost vašeho účtu – V rámci internetového bankovnictví máte nastaveny maximální limity na transakce, které můžete provést. Dbejte na to, aby tyto limity odpovídaly vašim potřebám. Je zbytečné mít limit na transakci 500 000 Kč, když drtivá většina transakcí nepřesáhne 100 000 Kč.
  6. K internetu se nepřipojujte přes neznámé sítě – Používejte jen data přímo od vašeho operátora nebo se přihlašujte přes zabezpečené wi-fi sítě.
  7. Aktualizujte software – Nezapomínejte software vašeho počítače i telefonu pravidelně aktualizovat. Bez aktualizací zabezpečení stárne, a tudíž i slábne.
  8. Neotvírejte podezřelé e-maily a soubory – Buďte bdělí při otevírání e-mailů od neznámých odesílatelů.
  9. Kontrolujte si historii svých plateb – Průběžně si kontrolujte historii transakcí, které vám z účtu odcházejí. Především u transakcí platební kartou se může stát, že kartu někde zaregistrujete a najednou se vám začnou strhávat položky za služby, které nevyužíváte. Čím dříve na to přijdete, tím menší škoda vznikne a rychleji reklamaci s bankou vyřídíte.
  10. Nezapomeňte se vždy odhlásit – Když ukončíte práci v internetovém bankovnictví, vždy se z něj odhlaste. 

Phishing

Phishing bývá nejčastější formou internetového útoku, se kterou se můžete potkat. Cílem phishingu je získat od klienta citlivé údaje (přihlašovací údaje do bankovnictví nebo údaje o platební kartě) a tyto údaje následně zneužít. 

S phishingovými útoky se již potkali klienti většiny bank. Naposledy na konci dubna 2022, kdy na toto podvodné jednání upozorňovaly ČNB a ČSOB.

Jak to probíhá

Přijde vám e-mail, který se na první pohled tváří jako oficiální zpráva z banky. A pod záminku hrozby nebo naopak odměny vás vyzývá k tomu, abyste pomocí „nastraženého“ odkazu klikli na její stránky a zadali své citlivé údaje. 

Ve skutečnosti se již nacházíte na stránkách útočníka, a pokud údaje zadáte, otevíráte mu tím dveře ke svému účtu. Jak takový e-mail může vypadat, se můžete podívat přímo na stránky ČNB.

Jak se mu bránit

Ač to tak nevypadá, obrana je poměrně jednoduchá. Jako u všeho i tady hlavně přemýšlejte nad tím, co děláte. Pečlivě čtěte a neklikejte na odkazy, o kterých nejste přesvědčeni, že jsou v pořádku. 

Phishingové e-maily většinou obsahují chyby v pravopisu, nebo v těle českého textu najednou vyběhne nepřeložené anglické slovo. Pod e-mailem bývá podepsána osoba, která tam v kontextu nemá co dělat. Například kvůli změně osobních údajů vám nebude psát generální ředitel banky. 

V e-mailu se vás snaží donutit k rychlé akci: „Pro prvních 500 klientů, kteří zadají své údaje, máme nový mobilní telefon.“ nebo: „Když si do hodiny nezměníte údaje, zablokujeme vám účet.“

Co dělat, když jste se útoku neubránili

Pokud jste takovému útoku již podlehli, řešte to hned. V první řadě kontaktujte svoji banku a řekněte jí, co přesně se stalo. Nestyďte se, stát se to může každému. Teď je potřeba co nejrychleji jednat a problém vyřešit. 

Kartu vám v bance zablokují, přístupové údaje do bankovnictví změní – a jdeme dál. Následně si počítač projeďte nějakým antivirovým testem, podvodný e-mail nahlaste jako spam. 

Případně kontaktujte policii, pokud vám již vznikla vyšší škoda. Pro jistotu si přeinstalujte bankovní aplikace, abyste měli„uklizeno“ opravdu pečlivě.

Přeji vám, abyste takový útok nejlépe nikdy nezažili, a když už ho zažijete, abyste se mu úspěšně ubránili. A když se náhodou neubráníte, aby vám nezpůsobil žádnou škodu.

Sledujte naše sociální sítě

QARA.TV

Aktuální videa, informace, rady a data. Sledujte QARA TV na YouTube.

sleduj co děláme

Facebook

Aktuální videa, fotky, informace, rady a data. Sledujte náš Facebook.

sleduj co děláme

Instagram

Aktuální videa, fotky, rady a data. Sledujte qara.insta na Instagramu.

nakoukni do Qara

Co kdybychom zůstali v kontaktu?

Zajímá vás info o QARA a chcete vidět obsah, ze kterého byste mohli těžit i Vy?